سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نام ولوو در ابتدا در ماه می سال 1915 میلادی به عنوان یک شرکت مستقل و البته درون خانواده SKF    AB ثبت و به عنوان علامت تجاری ثبت‌ شد. در ابتدا از این نام با هدف استفاده در تولید نوع مخصوصی از بلبرینگ‌ها استفاده شد.

 

 

 

تاسیس ولوو

 

 

شرکت ولوو در سال 1924 با مشارکت مدیر امور مالی کمپانی اس‌کا اف، اسار گابریلسن و یکی از مهندسان ارشد این شرکت بنام گوستاو لارسون، به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه اس‌کا اف راه‌اندازی شد. هدف از تأسیس این شرکت، ساخت خودروهایی بود که در مقابل سرمای هوای سوئد مقاومت داشته باشند و برای جاده‌های یخ‌زده و ناهموار این کشور نیز بهینه شده باشند.

شرکت ولوو در نهایت در سال 1927 به عنوان یک شرکت خودروسازی، در شهر گوتنبورگ آغاز به کار کرد. اولین سری خودروهای تولیدی ولوو با عنوان "ÖV4" از سوی این شرکت در تاریخ 14 آوریل 1927 روانه بازار شد.

 

 

در طول سال‌های 1927 تا 1929، تنها 996 دستگاه از این مدل تولید شد. در نهایت و در آوریل 1929  میلادی ÖV4 با مدل PV651 جایگزین شد. موفقیت بدست آمده در میزان فروش حاصل از عرضه این محصول به ولوو کمک کرد تا شرکتی که موتور خودروهای ولوو را تأمین می‌کرد خریداری کند و از این مرحله، تولید خودرو را به صورت جدی‌تر دنبال کند.

 

سال های درخشان ولوو

در ماه می 1932، ولوو اهداف جدیدی را به ‌منظور تولید خودروهای ارزان قیمت‌تر (با شعار خودرویی برای همه) در دستور کار قرار داد. در سال 1950 میلادی، ولوو برای مدتی عرضه خودرو های لوکس را به کلی تعلیق کرد، تا این که خودروی «164» در سال 1968 میلادی معرفی شد. خودرو P1800  اولین خودروی اسپورت ولوو بود که در دهه 1960 میلادی به تولید رسید و آنچنان محبوب شد که در مجموعه تلویزیونی پرطرفدار “The Saint” با بازی راجر مور نیز پیش روی بینندگان قرارگرفت.

 

 

در طول دهه 1970 و 1980 میلادی ولوو بیشترین آمار فروش خودرو را تجربه کرد . دهه 1980 میلادی مصادف بود با حضور مدل‌های کاملا جدید از سری 850 که از سیستم پیش‌ران چرخ‌های جلو بهره‌مند شده بودند.

 

فروش به فورد و جیلی

با اینحال عرضه مدل های جدید نتوانست از مشکلات ولوو کم کند و در 28 ژانویه 1998 میلادی تصمیم به فروش شرکت ولوو کارز رسما اعلام شد. تا پیش از آن، مالکیت ولوو کارز در اختیار گروه خودروهای تجاری AB ولوو بود که در نهایت قرارداد خرید ولوو کارز توسط خودروساز آمریکایی فورد موتور با قیمت 6?45 میلیارد دلار آمریکا نهایی شد.

در سال 2010 فورد نیز ولوو کارز را با قیمت 1?8 میلیارد دلار به شرکت چینی جیلی فروخت. در حال حاضر شرکت ولوو تنها تولیدکننده خودروهای سنگین شامل کامیون و اتوبوس است که بخش خودروسازی آن توسط شرکت جیلی مدیریت می‌شود.

 

 

شرکای ولوو

با پول بدست آمده (در توافق با فورد)، ولوو به فکر خرید اسکانیا یکی از پیشتازان سوئدی تولید کامیون افتاد اما این قرارداد به علت آنچه دلایل رقابتی عنوان شد، توسط اتحادیه اروپا متوقف و منتفی شد. در عوض، ولوو بخش خودروهای تجاری رنو فرانسه و کامیون‌ساز آمریکایی ماک تراکس (که در آن زمان در مالکیت رنو فرانسه بود) را خریداری کرد. به عنوان قسمتی از راهکار خرید قسمت تولید کامیون شرکت رنو، این شرکت فرانسوی نیز 20 درصد از سهام AB ولوو را خریداری کرد.

 

محصولات ولوو

 

 

از جمله تولیدات این شرکت تریلی، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ترابری و سازه‌ای، سامانه‌های پیش‌ رانش دریایی و صنعتی، قطعات هوافضا و خدمات مالی است. بیشترین شهرت این کمپانی مربوط به بخش کامیون های ولوو یا همان ولوو تراکس است که هم اکنون قدرتمندترین کشنده دنیا رو تولید میکند و از بزرگان کامیون سازی در جهان است.

 

 

از محصولات موفق ولوو می توان به ماشین های PV60، 164، 264، 760، 960و S90 اشاره کرد. بعد از عملکرد موفق محصول اسپرت "XC90"، ولوو تصمیم گرفت خودروی لوکس جدید خود با نام "S90" را معرفی کند و آن را با نمونه قبلی یعنی "S80" سدان جایگزین کند. اگر چه "S80" خودروی واقعا خوبی به نظر می رسید، اما در فاصله زمانی یک دهه توانست تنها به حداقل فروش دست یابد. خودروی "S80" با طراحی محافظه کارانه اش نتوانست به میزان فروش مورد انتظار ولوو دست پیدا کند.

 

 

همچنین بخوانید:  سری FH ولوو پرفروش ترین محصول

 

وولو در ایران

ولوو از سال 1934 به بازار ایران پا گذاشته است، بنا بر مدارک موجود این کمپانی برای اولین بار 3 کامیون ساخته و به ایران تحویل داده است. اولین شریک ولوو شرکت رنا (هم اکنون خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل را بر عهده دارد) بود و کارش را با مونتاژ سری N آغاز کرد، بعدها ولوو مقداری از سهام گروه زامیاد را خرید و تولید محصول را از این طریق پیگیری کرد.

 

 

در سال 1984 تولید سری معروف  Fرا با ایران کاوه آغاز کرد و هم اکنون هم مدلهای متنوعی مانند FM/FHNH  را در ایران عرضه می کند.کامیون سازی ولوو یکی از معدود سازندگانی است که به مشتریان ایرانی نهایت احترام را گذاشته و به همین دلیل در وبسایت رسمی ولوو بخش فارسی مخصوص کاربران ایرانی را راه اندازی کرده که البته اطلاعات بسیار مناسبی به زبان فارسی ارائه می دهد.

 

 

 

همچنین بخوانید:  ولوو V90،جان سخت سوئدی

 

آینده برند ولوو

  

 




تاریخ : چهارشنبه 97/12/8 | 4:37 عصر | نویسنده : محمد ارزه گر | نظر